top of page

Biedingsproces
Stap voor stap Proces

Hoe gaan we je helpen.

Bepalen van je woonwens dat overeenkomt met je hypotheek-mogelijkheden

De eerste stap die kopers maken is weten wat ze kunnen lenen. Dat is ook de juiste stap.

Er is alleen 1 probleem. Er kunnen meerdere weken overheen gaan totdat je de woning gevonden hebt, bezichtigd hebt en tot een bieding komt. 

Als de rente gestegen is kan het op dat moment net niet passen.


"Hoe zou het zijn wanneer je een-op-een met de adviseur vóór elke bezichtiging kunt toetsen of de verstrekking mogelijk is en sterker nog; wat de mogelijke gunprijs is!

Zo weten wij steeds beter wat je zoekt en helpen je de juiste keuze te maken.

Zo weet jij of je iets bezichtigt, dat haalbaar is."

Inplannen van een afspraak tot bezichtiging

In de meeste gevallen maak je zelf de afspraak voor de bezichtiging. Dat is praktischer om dat rechtstreeks zelf te doen vanwege de agenda's. De verkopers stellen een aantal dagen ter beschikking voor de bezichtiging en dat moet passen in jouw agenda. 

Informatie halen bij de makelaar

Tijdens de bezichtiging stel je een aantal voor-besproken vragen aan de makelaar:

1. Waar komt de vraagprijs vandaan, hoe is deze bepaald?

2. Hoe gaan de bezichtigingen, Hoeveel bezichtigingen zijn er?

3. Waarom staat de woning te koop?

Je maakt ook kenbaar dat de koop wordt begeleid door je financieel adviseur en aankopend makelaar.

Voor de verkopende makelaar is dat belangrijk om te weten. Hij weet dan immers dat het bod onderbouwd is.

Er wordt regelmatig door een particulier een bod uitgebracht om daarna pas in gesprek te gaan met een adviseur. En dat komt vaak dan niet goed. Deze biedingen worden dan ook minder serieus genomen.

Vraagprijs-Marktwaarde-Gunprijs-Emotionele waarde

 

Er zijn 4 waarden van een woning:

De vraagprijs. Dit is de prijs die staat op bv Funda. We willen van de makelaar weten waar deze vraagprijs vandaan komt. En we willen weten waarom de woning te koop staat. Dat kan de vraagprijs verklaren.

Marktwaarde. Dit is de waarde dat afgestemd wordt op onlangs verkochte woningen die op eigenschappen vergelijkbaar zijn met de woning die we willen aankopen. Het geeft een indicatieve taxatiewaarde.
Deze waarde is zeker niet hetzelfde als de WOZ-waarde.

Omdat wij samenwerken met vele taxateurs krijgen wij deze waarde van een erkende taxateur.
Dit geeft weer wat de strategie is van de verkopende makelaar.Een positief of negatief verschil met de vraagprijs, zegt ons iets meer over de positie van de verkopers.

De gunprijs. 

Dit is de vermoedelijke koopsom, waarvoor de woning aangekocht wordt.
In gesprek met de verkopende makelaar wordt door ons achterhaald welke prijs de verkopers in gedachte heeft.
Met de kennis van de marktwaarde, de profiel van de verkopers (Doorstroom, echtscheiding, erfenis, investeerder, etc.), de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen en de gunning van de verkopende makelaar aan een financieel adviseur, komen we dichtbij de werkelijke gunprijs. En juist hier zijn wij goed in.

De emotionele waarde

Deze waarde is alleen door de klant te bepalen, maar wij helpen wel met het bepalen hiervan. Wanneer wij een gunprijs hebben bepaald, moeten we komen tot een definitief bod.

Wat heeft onze cliënt ervoor over en waarom? 
Vaak is er behoefte om dit te klankborden met de adviseur. Wij geven een ander perspectief.
Met de juiste informatie kan de best-price worden bepaald.

Bieding

Het bod zelf komt samen met de voorbehouden. Deze voorbehouden spelen van groot belang.

Wie doet het bod en hoe is deze onderbouwd, is vaak belangrijker dan de hoogte van het bod.

1- Voorbehoud op financiering.

2-Juist geen voorbehoud op financiering

3-Bouwkundige inspectie.

4-Passeerdatum

5-Notaris-keuze

Wi stellen het bod en voorbehoud samen in overleg met de cliënt.

Gunning van de woning

De laatste stap. De woning is gewonnen.

Nu wordt de hypotheek-bemiddelingsproces gestart. Dit wordt elders beschreven.
Wel belangrijk is dat wij na bindend aanbod de bankgarantie voor de client stellen en het proces tot aan de notaris en daarna blijven begeleiden.

Door ons netwerk ontzorgen en helpen wij ook indien gewenst bij:

  • Verzekeringen

  • Gas licht en water

  • Verhuizing

  • Verbouwing

Let’s Work Together

Get in touch so we can start working together.

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Thanks for submitting!

© 2018 by Horizon Pensioen & Hypotheek

REGISTER PENSIOEN ADVISEUR
MEER INFORMATIE NODIG? 

We zijn hier om u te assisteren.

  • YouTube Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon
IMG_1803.png
bottom of page